Scrolla ner till Klart

Scrolla ner till Klart

Annons

ANNONS – Juvenis

Rebeller i konservativt maskulin bransch

Att något alltid har varit på ett sätt, betyder inte per automatik att det sättet är rätt. Det vill nystartade, svenska whiskyföretaget Juvenis nu bevisa genom att bryta helt ny mark.

– Vår bransch vilar på många gamla anor. Bland annat att whisky är till för män och inte för kvinnor, vilket är det dummaste vi hört. Vi har en rebellisk syn på allt och vill skaka om, bryta ner och återuppbygga branschen samtidigt som vi vill inspirera andra företag att haka på, säger Caleb Dolk, vd och grundare av Juvenis.

Redan när Juvenis lanserades under 2022 har fokus legat på att få in starka kvinnor i branschen och utmanade djupt rotade maskulina hjulspår som går många sekel tillbaka. Något som varit utmanande, men som börjat bära frukt.

– Jag möttes i början av skepsis och missunnsamhet när jag kom till möten med branschfolk. Många manliga bartenders har läxat upp mig och berättat för mig om min egen produkt. Det tugget vill vi lämna. Jag har varit med och anställt ett team starka kvinnor till företaget och nu börjar våra möten se annorlunda ut. Andra i branschen märker att vi både har roligt ihop och att vi faktiskt vet vad vi pratar om, säger Beatrice Merikanto, COO på Juvenis. 

Läs mer om visionen bakom Juvenis här

Urlakar det konstigt maskulina

Restaurangbranschen är tungt belastad av långa och sena arbetspass, ofta i en stimmig miljö där alkohol är en del av jobbet. Allt detta tillsammans kan dock ha påverkan på det mentala måendet, vilket också är något som Juvenis vill att fler branschkollegor ska uppmärksamma och ta på allvar. 

– Det finns en stor alkoholhets inom vår bransch och många brands som vill att barpersonal ska dricka det de säljer. Att jobba natt påverkar redan måendet och att addera alkohol på det kan öka risken för psykisk ohälsa ännu mer. Vi vill hjälpa industrin att sätta välmåendet först och därför erbjuder vi alla samarbetspartners ett gratis och anonymt första steg till att vid behov få psykologhjälp. Det har tagits emot väldigt positivt, säger Beatrice Merikanto.

– Vårt mål är att förändra vår bransch från grunden, och vi märker redan nu att andra företag börjar titta på det vi gör. Vårt fokus är inte bara på produkten, utan på människorna som arbetar med den. Vi vill urlaka det konstigt maskulina kring whisky och sätta det mentala välmåendet främst. Det är utmanande, men jag ser ljust på framtiden, avslutar Caleb Dolk.

Det här är Juvenis

Detta är en annons från vår partner och är inte skriven av redaktionen på Klart. Innehållet behöver inte nödvändigtvis reflektera Klart-redaktionens åsikter.

Publicerad 11 mar 2024