Scrolla ner till Klart

Scrolla ner till Klart

Annons

ANNONS – KFC

Här är nyheten för dig som vill ha vego

På KFC har man länge letat efter ett krispigt och saftigt alternativ till kyckling – och nu har man hittat rätt.

Har du testat vegetariskt för att sen återgå till kött igen? Många gånger beror det här på att köttsubstitutet inte lever upp till de höga krav vi i dag har på kvalitet och smak. På KFC har man länge letat efter ett krispigt och saftigt alternativ till kyckling – och nu har man hittat rätt.

Även om kyckling både är en sund och relativt hållbar måltid finns det tillfällen då ett vegetariskt alternativ lockar mer. KFC Sverige har under lång tid varit på jakt efter en vegetarisk produkt som har samma goda, berömda smak som deras klassiska välsmakande kyckling.

– Det har varit svårt att hitta ett likvärdigt alternativ till vår kyckling. Vi har inte velat ha en kycklingliknande produkt på vår meny om den inte är riktigt god. Men nu har vi äntligen hittat rätt. De som har testat ”Original Veggie Strips”, tror att det är kyckling när de smakar, säger Jesper Hollstrand, marknadschef på KFC Sverige.

Upptäck hela KFCs meny och hitta närmaste restaurang!

Den nya produkten som är gjord av Quorn är lakto-ovo-vegetarisk och innehåller vegetabilier, mjölkprodukter och även ägg. Stripsen paneras i samma legendariska, tillika hemliga original-receptmix som kycklingen gör, bestående av elva olika kryddor och örter.

– Vi tar nu stora kliv in i den gröna framtiden genom att öka vårt vegetariska utbud rejält. Vi går direkt från det vita köttet till det vegetariska och inleder med vår produkt ”Original Veggie Strips”, för att sedan utöka utbudet ytterligare successivt under kommande år.

På menyn kan man hitta den nya vegetariska produkten i en klassisk ”bucket”, i burgare eller i en wrap. Men du kan också äta dem som de är med en smarrig dippsås.

Grön resa

Men den vegetariska resan stannar inte här. KFC Sverige har satt upp tydliga mål för de kommande åren – vägen in i den gröna framtiden går bland annat genom att öka andelen vegetariskt men också genom att arbeta kontinuerligt med uppsatta mål inom djurvälfärd.

– Vi kommer från och med 2022 att ha som målsättning att öka vår försäljning av vegetariska och växtbaserade protein med fem procentenheter per år, säger Jesper Hollstrand.

Upptäck hela KFCs meny och hitta närmaste restaurang!

Detta är en annons från vår partner och är inte skriven av redaktionen på Klart. Innehållet behöver inte nödvändigtvis reflektera Klart-redaktionens åsikter.

Publicerad 1 jul 2022