Vinterbad – plågsamt eller uppfriskande?

vinterbadare

Det är inte bara padel som tagit svenskarna med storm det senaste året.  I sociala flödena kan man skönja en viss trend, nämligen tappra vinterbadare som tar de skälvande stegen ner mot vattnet och den isande kylan. Friskt vågat säger många, andra galenskap. Vilka hälsoeffekter för vinterbadet med sig och vad ska man tänka på som nybörjare?

Många vinterbadare framhäver hälsoeffekterna som den främsta anledningen till ett kallbad. De känner sig piggare, har mer energi och många vittnar om att de känner ett glädjerus. Vissa går så långt som att hävda att vinterbad har en antidepressiv effekt. En hel del forskning som gjorts styrker detta.  Bland annat en finsk studie som friluftsorganisationen Suomen Latu tagit fram med forskaren Pirkuu Huttonen i spetsen. De visar bland annat på en rad hälsofördelar, som bland annat psykiskt välmående, bättre blodcirkulation och sömn.

"Lugnet som infinner sig efteråt är obeskrivligt, det är nästan beroendefrankallande"

En inbiten vinterbadare är Stig Ovik, som började att vinterbada efter sina joggingturer på lunchen. 

– Det började som en rolig grej mest, att testa att bada utanför säsong, nu blir det två gånger per vecka, jag springer en runda och sedan avslutar jag med ett dopp i havet.  Lugnet som infinner sig efteråt är obeskrivligt, det är nästan beroendeframkallande. Aldrig varit så frisk och pigg sedan jag började med vinterbad, säger Stig.

Att man känner sig gladare och piggare efter ett kallbad har att göra bland annat med att endorfiner frigörs i kroppen, och endorfiner är just kroppens egna lyckohormoner. Endorfinerna bidrar även  till smärtstillning, vilket gör att bland annat reumatiker kan dra fördelar av ett kallbad. 

Är du nyfiken på kallbad men ännu inte vågat ta steget, så finns det en hel del kallbadhus att besöka i vårt avlånga land (observera att pandemin kan påverka tillgängligheten). För den som inte vill besöka ett kallbad, går det lika bra med en närbelägen sjö, men det är några saker man bör  tänka på när man beger sig ut för ett krispigt vinterbad.

Tänk på det här

  • Om det är första gången du ska vinterbada, börja med att vänja kroppen genom att duscha kallt hemma en period  innan du beger dig ut för det första doppet.
  • Ta det försiktigt när du doppar dig och vänj kroppen långsamt vid de kalla temperaturerna. Ta långsamma steg ner i vattnet, och använd stegen vid bryggan.
  • Var aldrig ensam när du badar.
  • Andas långsamt när kroppen når det kalla vattnet.  
  • För att uppnå hälsoeffekterna ska badet vara snabbt, och viktigt är även att rådfråga läkare innan man vinterbadar om man har någon underliggande sjukdom eller hjärtproblem.
  • Vinterbada aldrig med alkohol i kroppen eller en pågående förkylning!

Publicerad 1 feb 2021