Köra elbil i minusgrader – tänk på det här
I takt med att elbilarna utvecklas blir också räckvidden längre och längre.
De senaste elbilarna på marknaden skiljer sig dramatiskt från de första generationernas elbilar. Renault ZOE har cirka 390 kilometer räckvidd i verklig körning och är ett tydligt exempel på den moderna elbilen. Det räcker gott och väl för att klara de flesta av dina årliga resor utan att du behöver oroa dig för att elen ska ta slut.
Men hur klarar ZOE av en svensk vinter när temperaturen sjunker?
Batterier i elbilar presterar som bäst när de jobbar i rumstemperatur. Om temperaturen blir för hög eller låg sjunker batteriets effektivitet, vilket försämrar räckvidden.
Det räcker gott och väl för att klara de flesta av dina årliga resor utan att du behöver oroa dig för att elen ska ta slut.
Om du kör en Renault ZOE och håller 70 km/h och temperaturen ute är 20 grader – så kommer du cirka 390 km på en laddning. Kör du på samma sätt fast temperaturen är minus fem grader kommer du i stället cirka 330 kilometer.
Ett sätt att ta maximera räckvidden i Renault ZOE är att förvärma batteriet. ZOE har en anordning som förvärmer det nya 41 kWh-batteriet vid kalla förhållanden. Denna funktion värmer upp batteriet och kan dessutom kyla ned det vid behov. Ute på vägarna bibehåller systemet en optimal batteritemperatur automatiskt.
Du kan även koppla in ECO-läget för att utöka räckvidden ytterligare. Bilens dynamiska prestanda samt luftkonditionerings- och uppvärmningssystemets effekt minskas så att räckvidden utökas ytterligare. Ca 8–10 procent av räckvidden.
Detta är en annons från vår partner och är inte skriven av redaktionen på Klart. Innehållet behöver inte nödvändigtvis reflektera Klart-redaktionens åsikter.