Annons

Svårt att sova i värmen? 

Varma dagar, heta nätter. För många är de varma sommarmånaderna inte bara förknippat med sol och bad utan också sömnlösa nätter och svettningar. Låt inte sömnen bli lidande - vi listar tips på en skönare och svalare sömn när värmen tränger sig på. 

Trots att det är under sommarmånaderna som vi ska ägna oss åt att vila upp oss är det ofta just då det är svårt att kunna sova. Sommarkvällarna är ljusa och värmen tränger sig på. Juni och juli har bjudit på några riktigt härliga månader men också en varma nätter som fått oss att ligga sömnlösa. Visste du att den perfekta temperaturerna i ett sovrum ska ligga mellan 14-18 grader? Nedan följer några konkreta tips på en bättre sömn genom sommarnatten. 

Duscha kallt - En bra läggrutin tycker många, eftersom du får ner kroppstemperaturen något innan läggdags och det blir lättare att somna. Andra hävdar att det är bättre med en varm dusch eftersom det lugnar kroppen och gör det lättare för kroppen att släppa ut värme. 

Skippa kvällsmackan -  kroppstemperaturen höjs när kroppen arbetar med att smälta maten.

Påslakan i frysen - lägg ditt örngott och lakan i frysen under dagen, det gör sängen sval och välkomnande och får dig förhoppningsvis att somna lättare. 

Mörklägg - ljusa sommarnätter är härliga i tanken men desto jobbigare att försöka somna till. Se till att investera i bra mörkläggning så att de långa kvällarna och ljusa morgnarna inte stör din djupsömn.

Håll dina rutiner - även om det är semester är det viktigt att inte gå ifrån sitt sömnmönster för mycket. Håll koll på dina sömnrutiner så att kroppsminnet känner igen när det är dags för sömn. 

Håll koll på temperaturen - 14 -18 grader är en perfekt temperatur. Om det går - håll fönster öppna, använd fläkt eller AC för att kyla rummet till behaglig temperatur. 



 

 

 

Publicerad 22 jul 2021